Header Ads


Hari Sukan Negara - Tips Motivasikan Diri Untuk Sihat

Wei, korang kat luar sana tu, korang rasa korang gemuk tak? Korang rasa badan tu berat macam gajah tak? Baju rasa sempit tak? Spender koyak tengah? Getah dah loose? Kahkahkah, korang memang gemuk la tu.

Aku pun mengalami perkara yang sama sebenarnya. Secara tiba tiba baju tak muat,baju ketat. Dahla pakai skinny jeans,betis terasa ketat.
Dan secara tiba tiba, aku dapat inspirasi untuk kembali fit dan sado. Bukan apa, tahun lepas aku dah start mensadokan diri,tapi start September 2014, sampai la April, pastu aku kembali kepada bentuk asal.

Nak capai target tu susah, nak gemuk tu senang. Makan makan dan makan. Time bahagia lagi la banyak makan.Semua benda orang suap.

Macam mana aku tiba tiba termotivate nak kembali diet?

Bermacam.

1. JANJI
Dulu, dulu la, lebih kurang 4 minggu lepas, aku berjanji pada someone, aku nak berubah kembali. Keep fit semula. Sebab aku nak buat dia bangga ada aku yang sado. kahkahkah. Dulu lah. Bila aku dah janji, aku kena buat lah.Tak kisah la dia tinggalkan aku ke. Berpegang pada janji. Please lah!

2. KECEWA
Ye, bila kau dah janji, pastu kau dikecewakan pulak. Aku ni bukan nya jenis meratapi pemergian orang, melainkan mak ayah aku, adik beradik aku. Orang dah taknak kita buat apa kita masih kejar lagi kan? Itu tidak mematahkan semangat aku untuk terus berusaha ke arah kekentalan fizikal dan mental. Ia memberi motivasi pada diri. Bila dah sado nanti, ada la awek nak kat hang, gitu.

3. TERASA GEMUK
Aku boleh dikatakan, setiap tahun mesti bersenam. Dulu, masa matrik, tiba tiba aku gemuk. Dan tiba tiba jugak naluri mengatakan aku perlu bersenam,bagi body tu tak gemuk tak kurus lah. Dan tidak semena mena,aku start joging,buat kat rumah je, kat bilik.

4. SPEND DUIT
Cara aku nak motivate diri, spend duit. Dengan niat nak berubah, kau gamble. Kau gunakan wang yang kau ada untuk beli healthy food, beli muscle food, beli protein, beli sportswear. Tapi bukanlah sebulan tu kau beli semua. Kau relax. Mula mula try pergi shopping healthy food. Dan masak sendiri dengan alat perkakas dapur yang korang ada. Bila kau dah sebulan start makan healthy food, kau akan start workout. Ni untuk beginner lah. Bulan pertama, kau workout pakai baju biasa je tshirt tracksuit etc. Then bila kau dah minat, kau akan cari sportswear, macam baju jersi, compressed tight. Camtula aku. Dengan secara tiba tiba, kau akan amalkan cara hidup macam tu. Kau nak berhenti workout dan diet pun terasa rugi sebab kau dah spend duit yang banyak.

5. PUBLIC KAN NIAT KAU
Hehe secara tak langsung, bila kau publickan dekat blog, dekat facebook, instagram semua, ramai yang akan memberi kata kata semangat kat kau. Kau terasa femes kejap. Tapi jangan terlampau sangat. Jadikan ianya sebagai motivasi pada diri kau. Relax, cool. Kau update kat twitter "Start Today, Aku akan amalkan hidup secara sihat" dan post lah gambar gambar makanan yang kau masak, sumber protein kau. Secara tak langsung jugak, akan motivate orang lain untuk kembali sihat.

6. AJAK KAWAN KAWAN JOIN
Ajak kawan anda join sekali amalkan hidup yang sihat. Mungkin bab ni susah, sebab diorang belum tengok perubahan pada diri kau. Tapi bila diorang dah tengok ko sado, ko lean, konfem aku cakap ramai yang bangga dan nak jadikan kau idola mereka. kehkeh
Ramai coach coach buat macam ni. Kau bukan saja membantu diri kau, malah orang lain. Kan?

Hah, oklah, penat weh tulis panjang panjang ni. Kalau korang nak lebih tips, aku akan cuba update di instagram aku, sebab kat sana ada gambar makanan, gambar aku workout. Come on! Change yourself before you change the world!

Adios.

P/S: Kalau awek kau tak sayang kau bila kau gemuk, kau tinggalkan je. Takkan la nak tunggu kau kurus baru nak sayang ye dak?kehkehkeh
Follow me on Instagram @msaiful_bahari

No comments

Powered by Blogger.