Header Ads


Alahai Emak Kahwinkan Aku..

Baru-baru ni gua keluarkan entry pasal membe gua nak kahwin..belum baca?Klik SINI..

Sudah baca?

Semua yang tu tak penting,yang penting kat bahagian komen,hah,p tengok sekali lagi.

Seorang blogger memberi soalan cepumas kepada gua,gua kalut lalu menghasilkan satu entry untuk menjawab soalan ini.Sebab apa satu entry?Sebab jawapan dia panjang-nak-mampos.

nak tahu sape dia?klik je gamba nih.

Minah ni tanya gua,bila gua nak kawen?
Pergh pergh pergh...Lambat lagi,gua rasa mungkin dalam lingkungan 28-29 kot.

Ini semua ada sebab,kalau tidak,mana mungkin gua postpone kawen gua,gua pun ada tahap kegersangan jugak.Dan tahapnya setakat ini gua boleh control lagi.
Sebab-sebab apesal gua kawen lambat.
  • Gua perlu ada rumah,kalau takda rumah gua dengan bini anak beranak nak duduk mana?Merempat?Bukan tak boleh menyewa,tapi takkan lu nak sewa sampai mampos,da boleh angkat banglo sebijik kalau lu sewa sampai akhir hayat lu.
  • Gua perlu ada wang.Sapa cakap hidup ini tak perlu ada wang?Wang itu rezeki,kalau ada rezeki senang la sikit nak hidup,tapi jangan pulak lu kasi anak beranak lu makan duit rasuah dengan duit rompakan.Serius nanti perut lu yang berulat kat akhirat.
  • Gua perlu ada transport.Ini hanya sekadar option,kalau takde transport,naik bas pun boleh,tapi harus ada transport untuk memudahkan kerja mengankat bini-yang-sarat-mengandung ke hospital.Takkan nak pinjam kereta jiran?Jiran zaman sekarang bukan boleh pakai sangat.
  • Gua perlu ada kerja.Tanpa kerja,mana gua nak cekau semua tuh?Rumah?Wang?Kenderaan? Makanan? lagi?
Setelah gua kira-kira,sebelum gua kahwin,gua perlu ada wang sebanyak RM10k.Lu hado?Dah boleh kahwin dah tu.Ini minimum.Kalau nak berkereta besar sikit lu perlu lah naikkan lagi wang lu.Ini minimum kereta kancil rumah teres hidup ala kadar.

Mahu seperti Yusof Haslam?

Lu bekerja la bersungguh-sungguh.

p/s:sebenarnya kalau boleh esok jugak gua nak kawen.Tak tahan.

9 comments

restu resort said...

usaha jaminan kejayaaan..

naem glizzy said...

thats the reason why lelaki kawen lambat and the reason why perempuan lebih suka memilih lelaki berusia dr dorang.. i mean lelaki yg 5-6 years tua dr dorg :)) kan?

Sembang Kemas said...

naem:haha..yeah...sebab tu budak2 muda sekarang cari yang tua sikit dari diorang,sebab dah taw si lelaki sudah berharta,bukan sebab materialistik,tapi untuk hidup,kan?

Aesya Zealous said...

weh.klaka kot. mmg hari2 dtg blog kamu. terkejut ade komen ku..wahaha segan aiii...

Sembang Kemas said...

haha,sape rajin komen dan komen dia gua kena jawab,gua jawab guna entry,sambil2 tu boleh promote kan?

Selisip said...

memang sangat kemas jawapan lu bro. bagus2. gua sgt setuju! ;D

UtiliÞ” said...

bosan kan bila orang asyik tanya bila nak kahwin sedangkan rasa macam belum bersedia

Sembang Kemas said...

@Fªrªޔ Sޔªޔ

tak pernah bersedia,jiwa muda nak enjoy,bila dah kawen dah takleh enjoy dgn kawan2 kan?

UtiliÞ” said...

betol3 dah kahwin kena ikat dengan kotmitment lah ini lah nanti nak kuar dgn mak suami tak bagi ke err takut..

Powered by Blogger.